Bokrecension: The Little Book of Common Sense Investing

Min plan för denna blogg är primärt att använda för strategimeddelanden från LongShort.se, men även för att skriva bokrecensioner, och det är nu dags för min första bokrecension. Min plan är att förutom att recensera de böcker jag läser framöver även skriva recensioner av de favoritböcker jag har läst tidigare. Inte helt oväntat kommer det nästan uteslutande att gälla böcker inom finansgenren.

Först upp i raden är boken ”The Little Book of Common Sense Investing” av John C Bogle. Till at börja med kan jag direkt säga att jag spenderade ganska lång kalendertid på att läsa den, trots att boken är både liten och relativt kort. Anledningen till det är mestadels att texten ofta kändes repetitiv och ibland riktigt tjatig, och såhär i efterhand kan jag tycka att den trots sina inte mer än ca 200 sidor var onödigt lång.

Jag ska tillägga att nedanstående är en recension av bokens innehåll, och att jag personligen kanske inte håller med om allt.

Hur som helst, kontentan av boken är i korta ordalag att indexfonder med minimala avgifter är bäst. Punkt. I lite längre ordalag beror detta på att ”managed funds” (dvs aktivt förvaltade fonder) som grupp aldrig kan garantera bättre avkastning än index. Om man dessutom lägger till att de aktivt förvaltade fonderna oftast (alltid?) har högre förvaltningskostnader än billiga indexfonder är man i långa loppet garanterad att få bättre avkastning med en indexfond. Var medveten om att ränta-på-ränta effekten”the magic of compunding returns”, även gäller för förvaltningskostnader fast då i negativ bemärkelse, ”the powerful tyranny of compunding costs”!

En ofta förekommande invändning mot detta är att aktivt förvaltade fonder ska ge en mervärdesavkastning på grund av bra aktieval etc i fonden. Problemet är bara att aktivt förvaltade fonder som grupp i verkligheten har gått sämre än index, och att man aldrig i förväg kan veta vilka av fonderna som kommer att prestera bättre än index. Dvs det blir ren tur om man chansar och satsar på ”rätt” fond. För kom ihåg det som fondförvaltare alltid skriver i sin fondinformation: ”Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.

Många har den inställningen att de själva kan prestera bättre än index, och om du kan det så är det jättebra. Men kom ihåg att investerare som en grupp i snitt inte kan prestera bättre än snittet (index), eftersom de själva är marknaden. Och om investerare dessutom betalar avgifter genom förvaltningskostnader eller liknande kommer per definition därför avkastningen att bli index minus kostnader. Dvs som grupp blir avkastningen därför alltid mindre än index, så länge som avgifter tillkommer. Det enda som kan påverka avkastningen i det fallet är att minimera avgifterna och följa index så nära det går.

Boken innehåller förutom författarens egna synpunkter och matematiska ”bevis” även citat från andra framstående investerare, t.ex. Warren Buffett, för att förstärka det som boken behandlar.

Ett antal citat tagna från boken som jag tycker visar vad den handlar om:

We investors as a group get precisely what we don’t pay for. So if we pay nothing, we get everything.

Where returns are concerned, time is your friend. But where costs are concerned, time is your enemy.

The miracle of compounding returns is overwhelmed by the tyranny of compunding costs.

The two sources of the superior returns of the index fund:
1) the broadest possible diversification; and
2) the tiniest possible costs.

(Warren Buffett) Most investors, both institutional and individual, will find that the best way to own common stocks is through an index fund that charges minimal fees. Those following this path are sure to beat the net results (after fees and expenses) delivered by the great majority of investment professionals.

Om du är intresserad mer av detaljerna om varför ”indexing” är bra och kan stå ut med en ibland ganska repetitiv och tjatig författare (men som säkert vet vad han pratar om) kan jag rekommendera denna bok. Annars finns nog mer överskådlig och snabbläst information om ämnet tillgängligt på nätet.

Apropå indexfonder måste jag dessutom slå ett slag för AVANZA ZERO (tillgänglig på PPM och konto på Avanza). 0% i avgift är svårslaget.

Annonser